Media-update

Ter gelegenheid van het 20-jarig bestaan presenteerde AgriDirect op donderdag 4 februari jl. de resultaten van het onderzoek ‘Effectief communiceren in de land- en tuinbouw’. Dit onderzoek bewijst opnieuw dat de communicatiemarkt sterk in beweging is.
Via welke kanalen laten agrariërs zich informeren en door wie laten ze zich adviseren? Het onderzoek ‘Effectief communiceren in de land- en tuinbouw’ van DM-specialist AgriDirect biedt inzicht in deze vragen.

Opmerkelijke resultaten:

  • Nederlandse agrariërs waarderen internet het meest als belangrijkste informatiekanaal om op de hoogte te blijven van het nieuws in hun sector (74,0%). Daarnaast zijn gesprekken met adviseurs (58,9%), (advertenties in) vakbladen (56,3%), gesprekken met collega’s (53,4%), beurzen (48,6%) en e-mailnieuwsbrieven (44,2%) veel gebruikte informatiebronnen.
  • Nieuwe Oogst (58,4%), Boerderij (38,3%) en Veeteelt (36,6%) zijn de drie vakbladen met de hoogste bereikcijfers binnen de gehele agrarische sector. Opvallend is het grote bereiksverschil tussen Nieuwe Oogst en Boerderij.
  • 81,3% van de Nederlandse agrariërs heeft in de afgelopen twee jaar een beurs bezocht. Het beursbezoek is het hoogst in de hokdiersector (90,5%) en op de grotere bedrijven (87,8%).
  • De frequentie van zakelijke post ligt relatief laag. Het lijkt er op dat agrariërs niet worden overstelpt met commerciële informatie van toeleveranciers in hun brievenbus.
  • Nederlandse land- en tuinbouwers zijn voor hun bedrijf regelmatig actief op het internet. 73,7% zegt iedere dag bedrijfsmatig online te zijn.
  • Vrijwel iedere agrariër in Nederland ontvangt wel eens een agrarisch gerelateerde e-mailnieuwsbrief (93,6%).
  • Bijna de helft van de Nederlandse land- en tuinbouwers is actief op Social Media. De meest bezochte sociale media zijn Facebook (56,7%) en Whatsapp (52,8%). 64,5% van de agrariërs die bedrijfsmatig actief zijn op Social Media geven aan hun leveranciers te willen volgen op Social Media. Ook zegt 64,0% wel eens te hebben doorgelinkt naar de website van een leverancier via een Social Media platform.

Wilt u weten wat de resultaten van dit recente onderzoek voor uw bedrijf betekenen? Neem contact op met Wim: tel. (06) 54 22 65 20, w.grootkoerkamp@remarkable.nl of Henk: tel. (06) 33 04 68 22, h.vermeer@remarkable.nl

Bron: AgriDirect Onderzoek ‘Effectief communiceren in de land- en tuinbouw’
AgriDirect in het Limburgse Roggel is specialist op het gebied van agri-marketing en -marktonderzoek en beschikt als zodanig over agrarische adressenbestanden van Nederland, Duitsland en België. Separaat zijn databases van Polen en Groot-Brittannië in opbouw; agrarische informatie van Frankrijk is beschikbaar via een samenwerkingspartner.

Deel dit artikel