De gelijkenis tussen precisielandbouw en marketing automatisering
Precisielandbouw is hot. De ontwikkelingen op het gebied van mechanisatie, positionering, sensoren, automatisering en robotisering zitten in een stroomversnelling, aangewakkerd door de maatschappelijke roep naar duurzaamheid. Zo biedt precisielandbouw veel mogelijkheden voor land- en tuinbouwers en loonwerkers. Maar ook voor toeleveranciers en afnemers in agri- en hortibusiness.
Bij precisielandbouw krijgen planten (en dieren), met behulp van bovengenoemde technologieën, exact de behandeling die ze nodig hebben. Bij klassieke landbouw wordt de toediening van o.a. meststoffen en gewasbescherming per perceel bepaald, terwijl bij precisielandbouw dit per plant of op de vierkante meter wordt bepaald. Zo kan de productie worden geoptimaliseerd en worden verduurzaamd.
Populair in de agribusiness
Marketing automatisering is ook populair in de agribusiness. De tijd van ‘schieten met hagel’ is voorbij. Agrarische toeleveranciers willen weten wat hun communicatie-inspanningen echt bijdragen en willen werken met kwalitatieve leads. Ze willen ‘More with Less’ bereiken, zoals met precisielandbouw. Door middel van marketingautomatisering kan elke klant of prospect (= zaad/plant) precies de informatie (meststof/gewasbeschermingsmiddel) ontvangen die hij/zij nodig heeft en kan deze met precisie worden behandeld, tot het juiste moment van oogsten (= verkoop).
Als bijv. Google Analytics ‘gangbare landbouw’ is, die enkel statistieken en het aantal bezoekers toont dat uw website bezoekt, is SharpSpring-marketingautomatisering ‘precisielandbouw’. Het SharpSpring-platform laat zien welke klanten en prospects uw website bezoeken, uw nieuwsbrief openen en op uw social media berichten reageren. Door gebruik te maken van call-to-action en formulieren op uw website (bijv. download de catalogus of productfolder), verzamelt het leads die u of uw dealers kunnen volgen tot ze klaar zijn om te kopen. Op basis van punten (=leadscore) die ze ontvangen voor elke actie op uw website of nieuwsbrief, wordt bepaald of ze ‘oogstrijp’ zijn; klaar voor persoonlijk contact. Het platform is daarmee bij uitstek geschikt voor optimale service voor zowel dealers als eindgebruikers.
AVG
Net als bij precisielandbouw is het van belang dat uw gegevens ook daadwerkelijk van u blijven. Daarom werkt ReMarkAble met een standaard en online platform (SharpSpring), maar met een exclusief voor u afgescheiden database. Waar u de eigenaar van bent en blijft! Vanzelfsprekend is veiligheid en privacy in het kader van AVG gewaarborgd.
Meer weten?
MARC STRIJKER
Strategie | Marketing Automation
P.S. Lees meer over Marc in de blog: 3 agrimusketeers – Scherp en niet bang om te prikken
ReMarkAble communicatie BV, hét full-service communicatiebureau in agro & food, is Platinum gecertificeerd partner van SharpSpring marketing automation. Dit toont een uitzonderlijk niveau van expertise in marketingautomatisering en het SharpSpring-platform. Met deze certificering is ReMarkAble perfect uitgerust om agri- en hortibusinessbedrijven te helpen gekwalificeerde leads te genereren, meer leads in verkoop om te zetten en de ROI van marketingcampagnes te optimaliseren.