Benut de kracht van Facebook agri-marketing

Facebook en WhatsApp zijn de populairste social media platforms in de agrarische sector. Veel bedrijven in de agrarische sector onderschatten de kracht van social media, waarbij niet zelden sprake is van ‘koudwatervrees’. Hierbij worden negatieve effecten van social media benadrukt, zoals bijvoorbeeld een negatieve klantreactie.

Tegenover een mogelijke negatieve klantreactie (die in feite een manier is om aandacht te krijgen van de leverancier en als zodanig ook als positief kan worden opgevat) staan echter legio succesverhalen, waarbij bedrijven dankzij Facebook een boost geven aan hun producten, evenementen én omzet.

Wat maakt mijn bedrijf uniek ten opzichte van mijn concurrenten?
Een Facebook marketingplan start met inzicht in de Unique Selling Points (USP’s) van je bedrijf. Om waarde te kunnen creëren, moet je weten wat jouw bedrijf zo bijzonder maakt.

Vertaal deze informatie vervolgens naar je communicatie op Facebook en Instagram. Bijvoorbeeld in de omslagfoto, in je berichten, etc. Pas beelden toe waarin je doelgroep zich herkent, speel in op actuele discussies of welke invloed hebben op de sector.

Lookalikes van je huidige klanten en publiek zoeken
Facebook biedt de mogelijkheid advertenties te richten op de profielen die zowel in de eigen database als op Facebook voorkomen. Dat betekent bijvoorbeeld dat je bestaande klanten kunt targetten. Of mensen die zich ingeschreven hebben voor je nieuwsbrief. Daarnaast kun je een custom audience aanmaken op basis van de bezoekers op je website.

Publieksgroepen extra aandacht geven
Custom audiences vormen een interessante groep om advertenties op te richten, omdat de personen die getarget worden al een connectie hebben met je merk of bedrijf. Hierdoor zijn ze gemakkelijker te converteren naar fans, leads of aankopen. Dit is duidelijk terug te zien in de resultaten: kosten voor adverteren op deze groepen zijn aanzienlijk lager en de click-through rates zijn hoger.

Facebook koppeling met je website
Het is ook mogelijk om te retargeten op Facebook vanuit de Power Editor waarmee je advertenties kunt retargeten op bezoekers van je website. Het enige wat daarvoor nodig is, is het toevoegen van een pixel op je website. Het mooie is dat je van de mensen die je website bezocht hebben, nu ook een lookalike audience kunt maken.

Ontdek het pad naar meer klanten
Vergelijkbare doelgroepen helpen je bij het maken van nieuwe doelgroepen op basis van de kenmerken van de volgende bronnen:

  • Aangepaste doelgroepen: Upload een lijst van je bestaande klanten via Aangepaste doelgroepen. Gebruik vervolgens Vergelijkbare doelgroepen om mensen te vinden die lijken op die doelgroep.
  • Websitebezoekers: Installeer een Facebook-pixel op je site. Maak vervolgens vergelijkbare doelgroepen op basis van mensen die bepaalde pagina’s op je website hebben bezocht.
  • Paginafans: gebruik Vergelijkbare doelgroepen om een doelgroep te maken op basis van de mensen die je pagina leuk vinden.

Effectief werken met een contentkalender
Met het opstellen van een contentkalender breng je structuur aan in je Facebook marketing werkzaamheden en bespaar je tijd.

  • Kies de belangrijke momenten als feestdagen, seizoen hoogtepunten, inhakers op beurzen etc.
  • Bepaal vooraf de type berichten (video, links, tekst, foto, evenement etc.)
  • Plan de inhoud van je berichten
  • Stel de postdatum vast
  • Stel het moment op de dag vast waarop je publiek aanwezig is

Haal meer uit Facebook! Contact Henk: tel. (06) 33 04 68 22, h.vermeer@remarkable.nl

Deel dit artikel