Effectieve_leadgeneratie

8 ingrediënten voor effectieve leadgeneratie

Leadgeneratie is het proces van het aantrekken en verzamelen van potentiële klanten die geïnteresseerd zijn in het product of de dienst die jouw bedrijf aanbiedt. Het is een belangrijk onderdeel van elke marketingstrategie en kan helpen bij het opbouwen van een gezonde klantenkring. Om effectief leads te kunnen genereren, zijn er een aantal dingen nodig:

  1. Een duidelijk doel: Het is belangrijk om te weten wat je wilt bereiken met jouw leadgeneratie-inspanningen. Dit kan helpen om gerichte en effectieve marketingcampagnes op te zetten.
  2. Een duidelijke doelgroepformulering: Voor welke doelgroep geldt jouw aanbod? Wel zo handig om te weten voor je je campagne start. Je wilt immers je marketingbudget zo efficiënt mogelijk besteden. Als je weet wie jouw ideale klanten zijn, wat hun behoeften en interesses zijn en hoe je hen kunt bereiken, kun je ervoor zorgen dat je marketingboodschap daarbij aansluit en dat je de juiste kanalen gebruikt om hen te bereiken.
  3. Een aandachtstrekker: Denk aan een catalogus, prijslijst, whitepaper, kalender. Iets wat de moeite waard is om gegevens voor achter te laten. Biedt voor een extra boost een incentive aan bij het invullen van het formulier (bijv. maak kans op, ontvang extra korting).
  4. Een landingspagina: Een landingspagina wordt specifiek ontworpen om bezoekers te converteren die geïnteresseerd zijn in het aanbod dat je doet. Dit betekent dat de bezoekers die op je landingspagina komen, meer geneigd zijn om te converteren. Een goede landingspagina zorgt ervoor dat bezoekers snel kunnen zien wat u aanbiedt en wat ze moeten doen om het te krijgen. Dit kan helpen om de conversieratio te verhogen.
  5. Marketing Automation: Waar verzamel je de leads? Hoe nurture en kwalificeer je ze? Hoe zorg je dat je de ROI van je campagnes kunt meten? Een platform voor Marketing & Sales Automation Automation + CRM is niet meer weg te denken bij effectieve leadgeneratie. Met een formulier op je landingspagina voor het aanvragen van jouw aandachtstrekker kan jouw leadgenerator in no time aan het werk! Stel een workflow in van hetgeen moet gebeuren als iemand het formulier invult (bijv: een mail moet worden verzonden, je wilt een notificatie ontvangen en de lead moet worden toegevoegd aan een lijst) en kijk hoe je sales funnel zich vult.
  6. Traffic naar je landingspagina: Je kunt dan nog zo’n mooie landingspagina hebben, maar als je geen webbezoekers hebt, kun je alsnog op leads wachten tot je een ons weegt. Er moet dus verkeer naar je website! Maak een contentkalender waarin je weergeeft welke informatie je op welk moment via welk kanaal gaat uitserveren om traffic naar je website te genereren. Het kost je wat tijd, maar geeft profijt. Vergeet niet in ieder bericht een link te plaatsen naar de landing page.
  7. Een optimale mix van kanalen: Een onderdeel van de contentkalender is de mix van kanalen die je in gaat zetten. Wist je dat je met een beperkt marketingbudget je doelgroepen al goed kunt bereiken? Denk aan een nieuwsbrief, Facebook, Google advertising. Vergeet ook niet retargeting in te zetten om de cirkel rond te maken: geïnteresseerden die je landing page in eerste instantie zonder conversie hebben verlaten kun je opnieuw targeten en laten converteren.
  8. Adequate opvolging: Dan heb je eenmaal leads en worden ze niet opgevolgd. Doodzonde! Vaak is het koudwatervrees, of een vastgesleten routine van verkopers, die roet in het eten gooien bij de opvolging. De leads uit jouw campagne zijn echter niet koud, maar warm op z’n minst! Zorg daarom ook dat je salescollega’s in de startblokken staan om de leads adequaat op te volgen. Check de ReMarkAble Salestraining.

Je begrijpt: ReMarkAble voorziet op deze manier al tientallen opdrachtgevers in binnen- en buitenland van een constante stroom van leads. Wil jij ook aan de slag met effectieve leadgeneratie?

Contact opnemen?

Deel dit artikel