verbeter je social mediastrategie
Tip 34: verbeter je social mediastrategie
Social media is een krachtig instrument voor merkopbouw, leadgeneratie en klantbetrokkenheid. Om het maximale uit een social mediastrategie te halen, is het essentieel om te begrijpen wanneer en hoe vaak je moet posten op verschillende platforms.
In deze tip bespreken we de optimale tijden en frequenties voor het plaatsen van berichten op Instagram, Facebook en LinkedIn. Onthoud kwaliteit is belangrijker dan kwantiteit op social media. Sprout Social heeft in 2023 onderzoek gedaan naar socialmediagebruik. Zij hebben van 34.000 Sprout-gebruikers geanalyseerd wanneer hun posts het best en minst scoorden. Op basis van dit onderzoek kunnen we voorzichtig enkele conclusies trekken. Een goede tip is om rekening te houden met jouw doelgroep. Wanneer je bijvoorbeeld melkveehouders wilt bereiken, plaats dan jouw bericht net na melkingstijd en op zaterdag.
Instagram is een visueel platform dat draait om het delen van foto’s en video’s. Het is belangrijk om te weten wanneer jouw publiek het meest actief is en wanneer jouw berichten de meeste betrokkenheid kunnen genereren. Post op Instagram één keer per drie dagen. Vaker is niet nodig. Een Instagram post heeft een relatief lange levensduur, dit komt door het algoritme van Instagram. Na de vierde dag neemt het bereik af en is het tijd voor een nieuwe post.
De optimale tijden om berichten te plaatsen op Instagram:
Maandag tussen 10:00 en 12:00
Dinsdag tussen 9:00 en 13:00
Woensdag tussen 10:00 en 13:00
Vrijdag tussen 9:00 en 11:00
Facebook blijft een van de meest populaire sociale media platforms met een divers publiek. Het vinden van de juiste timing kan een groot verschil maken in de prestaties van berichten. Post op Facebook één keer per twee dagen. Het bereik is de eerste dag van plaatsen het hoogst en na drie dagen is het op zijn laagst. Kies wel een frequentie dat past bij jouw doelgroep, je wilt mensen niet overspoelen met berichten. Denk er ook aan dat mensen rond 15:00 koffiepauze hebben en dan ook op social media kijken. Op dit soort momenten berichten plaatsen, kan dus een goede zet zijn.
Beste tijden om te posten op Facebook:
Maandag tussen 8:00 en 13:00
Dinsdag tussen 8:00 en 14:00
Woensdag tussen 8:00 en 13:00
Donderdag tussen 8:00 en 12:00
Mensen zijn vooral zakelijk actief op LinkedIn. Dit is ook te zien aan de onderzoeksresultaten. Voornamelijk zijn mensen actief op dit platform tijdens werkuren. In het weekend is er minder engagement op dit platform.
De beste tijden om te posten op LinkedIn:
Dinsdag tussen 10:00 en 12:00
Woensdag tussen 10:00 en 12:00
Hulp nodig bij het schrijven van goede content?
Bovenstaande momenten zijn vooral bedoelt als richtlijn. Door te experimenteren kun je ontdekken wat het beste werkt voor jouw merk. Vergeet niet dat consistentie en kwaliteit het belangrijkste zijn. Het schrijven en plannen van effectieve social mediaberichten kan een uitdaging zijn. Neem contact met ons als u persoonlijk advies of ondersteuning wilt. Wij helpen jou graag verder!
Neem vrijblijvend contact met ons op +31 (0)570 609 500 of stuur een e-mail naar [email protected]
Meer tips
Emoji’s in je nieuwsbrief – versterking of valkuil?
Emoji’s laten je nieuwsbrief opvallen, voegen emotie toe en maken je boodschap…
De kracht van direct mailing
Direct mailing is een effectieve manier voor jouw bedrijf om klanten gericht…
Boost je marketing: verbind Facebook Lead Ads met Constant Contact voor slimmere, snellere leadopvolging
In digitale marketing is het belangrijk om leads effectief te werven en…