Segmenteer de klantengroep van jouw bedrijf
Tip 43: Segmenteer de klantengroep van jouw bedrijf
Segmenteren is het op basis van criteria indelen van de markt in groepen klanten die min of meer gelijke behoeften hebben en hetzelfde koopgedrag vertonen. Het segmenteren van je klantengroep is een essentiële stap in effectieve marketing en communicatie. Zelfs wanneer je een kleine klantengroep hebt of het idee hebt dat alle informatie wel in één marketingcommunicatiemiddel kan. Hier zijn enkele redenen waarom segmentatie zo belangrijk is:
Door de klantengroep te segmenteren, kun je gerichtere en effectievere marketingcampagnes ontwikkelen. Deze marketingcampagnes sluiten beter aan bij de specifieke behoeften en voorkeuren van jouw klanten.
Hogere conversieratio’s
Wanneer klanten aanbiedingen en content ontvangen die specifiek op hun behoeften en gedragingen zijn afgestemd, is de kans groter dat ze actie ondernemen, zoals het doen van een aankoop of het aanmelden voor een dienst. Dit resulteert in een betere return on investment (ROI) voor je marketinginspanningen.
Efficiënter gebruik van marketingbudget
Segmentatie stelt je in staat om je marketingbudget efficiënter te gebruiken door je middelen te richten op de warmste leads. In dit geval klanten waarvan je uit de cijfers weet, dat er een grote kans is dat zij op aankoop overgaan. Hier kun je met upselling en crossseling op inspelen. Je kunt een bepaalde klantengroep bijvoorbeeld een aanbieding doen, dat goed bij de segmentatiecriteria aansluit.
Waar kun je op segmenteren
Hier zijn enkele criteria die je kunt gebruiken om je klantengroep te segmenteren:
- Demografisch: leeftijd, geslacht en inkomen.
- Geografisch: locatie, land, stedelijk of landelijk gebied.
- Psychografisch: levensstijl, persoonlijkheid, waarden en interesses.
- Gedragsmatig: aankoopgeschiedenis, merkloyaliteit, gebruikspatronen en reacties op eerdere marketingcampagnes.
- B2B – Bedrijfsspecifiek: bedrijfsgrote, soort machines (tractormerken), aantal dieren, aantal ha en teeltsoort.
Speciale aanbiedingen
Door segmentatie kun je aanbiedingen en informatie sturen die echt aansluiten bij de voorkeuren van jouw doelgroep, dat de algehele klanttevredenheid verhoogt. Segmentatie in leeftijd is hier een goed voorbeeld van. Jongeren houden van kortingsbonnen voor kleding en digitale gadgets zoals powerbanks of draadloze oortjes terwijl de oudere doelgroep blij wordt van een belevingsuitje, zoals een dinercheque. Dezelfde aanbieding aanbieden aan een grote groep met verschillende kenmerken is niet altijd het meest verstandig.
Voorbeeld segmentatie bij e-mailmarketing
Door in te spelen met content op specifieke behoeften en interesses van elke segment. Verhoog je de relevantie van de communicatie, wat leidt tot hogere open- en klikpercentages in de e-mailcampagnes. Als de doelgroep een artikel interessant vindt, omdat het aansluit bij de behoefte dan klikt de doelgroep op het artikel. Hiermee bespaar je onnodige uitschrijvingen en hierdoor zie je groei in onder andere de Click Through Rate (CTR). Het percentage ontvangers dat op een link in je e-mail heeft geklikt.
Meer tips
In 7 stappen naar een sterk werkgeversmerk
Een sterk werkgeversmerk is dé manier om jouw organisatie aantrekkelijk te maken…
Emoji’s in je nieuwsbrief – versterking of valkuil?
Emoji’s laten je nieuwsbrief opvallen, voegen emotie toe en maken je boodschap…
De kracht van direct mailing
Direct mailing is een effectieve manier voor jouw bedrijf om klanten gericht…