Gebruik UBR’s ipv USP’s, oftewel Unieke Koopredenen ipv Unieke Verkooppunten
Tip 29: Gebruik UBR’s ipv USP’s, oftewel Unieke Koopredenen ipv Unieke Verkooppunten
In het bedrijfsleven is het belangrijk om een verhaal te vertellen dat consumenten aanspreekt. Dit moet de consument ervan overtuigen dat uw product of dienst de beste keuze is. In deze tip gaan we dieper in op een tweedeling die de dynamiek van consumentenbetrokkenheid vormgeeft: USP’s (Unique Selling Points) versus UBR’s (Unique Buying Reasons).
De USP’s van jouw bedrijf zijn de kenmerkende eigenschappen, attributen of kwaliteiten die jouw product of dienst onderscheiden van de concurrentie. Ze vormen de schijnwerpers die laten zien wat jouw aanbod uniek maakt. Of het nu gaat om geavanceerde technologie, ongeëvenaarde kwaliteit of uitzonderlijke service, USP’s zijn de lokroep die de aandacht trekt.
Bijvoorbeeld:
- Een automerk kan zich onderscheiden door zijn veiligheid, comfort of brandstofverbruik.
- Een restaurant kan zich onderscheiden door zijn unieke keuken of gezellige sfeer.
- Een softwarebedrijf kan zich onderscheiden door zijn innovatieve technologie of klantgerichte service.
Maar het gedachtepatroon verschuift. De moderne consument, gewapend met een overvloed aan keuzes, zoekt meer dan een opsomming van functies. Ze willen naar een emotionele connectie, de ‘juiste snaar’ die verder gaat dan enkel het product.
UBR’s, de magnetische kracht die klanten naar jouw merk trekt. In tegenstelling tot USP’s richten UBR’s zich op het perspectief van de klant – waarom zij jouw product boven dat van anderen zouden moeten kiezen. Het draait om het begrijpen en aanpakken van de behoeften, aspiraties en pijnpunten van de klant.
Bijvoorbeeld:
- Een consument kan een dure auto kopen omdat hij status wil uitstralen.
- Een consument kan een duur restaurant bezoeken omdat hij zich wil ontspannen en lekker wil eten.
- Een consument kan software van een bepaald bedrijf kopen omdat hij zich veilig wil voelen met zijn gegevens.
USP’s laten de kracht van jouw product zien, UBR’s zijn het pad naar het invullen van de oplossing van jouw klant. Stel het je voor als een reis waarbij jouw USP’s de herkenningspunten zijn maar de UBR’s de dwingende redenen waarom reizigers überhaupt aan de reis beginnen.
Het zijn de UBR’s die een voorbijganger omvormen in een toegewijde ambassadeur. Door deze elementen te verweven, creëer je een verhaal dat niet alleen laat zien wat je aanbiedt, maar ook verduidelijkt waarom het relevant is voor jouw publiek.
In een wereld vol met keuzemogelijkheden, slaan klanten aan op authenticiteit, doel en gedeelde waarden. Jouw UBR’s worden de verhaallijn die jouw merkverhaal en met jouw publiek op een persoonlijk niveau. Dit bereik je door aan te geven wat jouw klant er aan heeft.
Als je van jouw USP geen UBR kunt maken is het wel leuk bedacht, maar lever je in werkelijkheid geen meerwaarde met je product. Een bekend spreekwoord luidt “Als je doet wat je altijd deed, krijg je wat je altijd kreeg”.
De concurrentie wordt over het algemeen groter, innovaties staan nooit stil en is het bijpassend spreekwoord inmiddels: “Als je doet wat je deed, krijg je steeds een beetje minder dan je kreeg…”. Tijd dus om jouw verhaal tegen het licht te houden en in actie te komen. Maak van jouw USP een UBR!
Meer weten?
Neem contact op met Edzard van Delden via +31 (0)6 51 70 70 58 of [email protected]
#Bedrijfsinzichten #Klantbeleving #Merkverhaal #USPvsUBR
Meer tips
De kracht van direct mailing
Direct mailing is een effectieve manier voor jouw bedrijf om klanten gericht…
Boost je marketing: verbind Facebook Lead Ads met Constant Contact voor slimmere, snellere leadopvolging
In digitale marketing is het belangrijk om leads effectief te werven en…
Wat is social search?
Social search en social SEO helpen je zichtbaarheid te vergroten doordat zoekresultaten…