Algemene voorwaarden

Versie september 2024

ReMarkAble Communicatie BV, hierna ‘Leverancier’ is ingeschreven bij de Kamer van Koophandel onder nummer 52792358. Bezoek- en handelsadres Groningerstraat 21 te 7418 BX Deventer. Online zijn wij te bezoeken via onze website REMARKABLE.NL

Deze Algemene Voorwaarden van september 2024 treden in de plaats van alle eerder voor de levering van diensten overeengekomen leveringsvoorwaarden. Dit geldt tevens voor reeds lopende overeenkomsten.

Deze Algemene Voorwaarden zijn van toepassing op iedere overeenkomst voor de levering van diensten die wordt gesloten tussen ‘Leverancier’, tevens genoemd opdrachtnemer en de natuurlijke- of rechtspersonen die deze afnemen. Hierna ‘Klant’, tevens genoemd opdrachtgever.

In gezamenlijkheid worden Leverancier en Klant worden aangeduid als ‘Partijen’ of individueel als ‘Partij’.

Voor uitvoering van de diensten/opdrachten van ReMarkAble kunnen persoonsgegevens worden verwerkt. Hoe met deze gegevens wordt omgaan en hoe deze gegevens worden verwerkt is vastgelegd in het Privacybeleid van ReMarkAble en, wanneer van toepassing, in een verwerkingsovereenkomst. Deze maken integraal deel uit van onderliggende Algemene Leveringsvoorwaarden, hierna ‘Algemene Voorwaarden’ genoemd.

Artikel 1. Definities

1.1. Voorwaarden: de bepalingen als beschreven in onderliggend document

1.2. Diensten: de producten en/of diensten die Leverancier aan Klant zal leveren krachtens overeenkomst.

1.3. Overeenkomst: als overeengekomen tussen Klant en Leverancier en waaruit levering van produkten en/of diensten volgen en waar deze Algemene Voorwaarden en bijlagen onderdeel van uitmaken. Aan een Overeenkomst kunnen een offerte of een offertetraject vooraf gaan. Ook deze vallen onder de strekking van onderliggende Algemene Voorwaarden.

1.4. Gegevens: alle gegevens en data die ten behoeve van uitvoering van de Overeenkomst worden opgeslagen via of met gebruik van de Diensten, die door Klant aan Leverancier beschikbaar worden gesteld.

1.5 Materialen: alle bestanddelen die worden ingezet om een product te vervaardigen.

1.6. Werk: alle werken, als websites en (web)applicaties, software, huisstijlen, logo’s, folders, brochures, leaflets, belettering, advertenties, marketing- en/of communicatieplannen, concepten, ontwerpen, ontwerpschetsen, begrotingen, bestekken, werktekeningen, illustraties, foto’s, films, presentaties, prototypes, maquettes,   afbeeldingen, teksten, schetsen, documentatie, adviezen, rapporten en andere voortbrengselen van de geest, alsmede voorbereidend materiaal daarvan en (al dan niet gecodeerde) bestanden of gegevensdragers waarop werkgerelateerd materiaal zich bevindt.

1.7. Intellectueel eigendom: alle rechten van intellectueel eigendom en aanverwachte rechten, waaronder begrepen maar niet beperkt tot auteursrechten, databankrechten, rechten op domeinnamen, handelsnaamrechten, merkrechten, modelrechten, naburige rechten, octooirechten, alsmede rechten op vakinhoudelijke kennis.

1.8. SLA: met een Service Level Agreement kan tussen Partijen een nadere overeenkomst worden gemaakt waarin afspraken over de kwaliteit en uitvoering van de geleverde Diensten wordt vastgelegd.

1.9. Verwerkingsovereenkomst: Een verwerkingsovereenkomst regelt, voor zover niet opgenomen in de AVG-bijlage, de omgang met en de beveiliging van persoonsgegevens.

Artikel 2. Toepasselijkheid

2.1. Deze Algemene Voorwaarden zijn van toepassing op iedere aanbieding of offerte van Leverancier ter zake van diensten en maken integraal onderdeel uit van iedere overeenkomst voor de levering daarvan. Dit geldt ook voor mogelijke toekomstige offertes, aanbiedingen of overeenkomsten waarbij deze Voorwaarden niet opnieuw aan Klant ter hand zijn gesteld.

2.2. Bepalingen of voorwaarden gesteld door Klant of andere nadere afspraken tussen Leverancier en Klant die afwijken van of niet voorkomen in deze Algemene Voorwaarden zijn voor Leverancier alleen bindend indien en voor zover deze door Leverancier uitdrukkelijk schriftelijk zijn aanvaard.

2.3. Enige Algemene (inkoop)Voorwaarden van Klant zijn uitdrukkelijk niet van toepassing.

2.4. Bepalingen die op specifieke Diensten betrekking hebben, gaan als zij van toepassing zijn, voor boven algemene bepalingen die op alle diensten betrekking hebben in het geval van tegenstrijdigheden.

2.5. In zover niet aanvullend, geldt bij tegenstrijdigheden tussen de van toepassing zijnde documenten, volgende rangorde: 1. Overeenkomst; 2. Service Level Agreement (wanneer van toepassing); 3. aanvullende voorwaarden (wanneer van toepassing); 4. Algemene Voorwaarden; 5. Verwerkingsovereenkomst (wanneer aanvullend van toepassing).

2.6. Producten en/of diensten van derden kunnen onderdeel uitmaken van de Diensten. In die gevallen, gelden voor (het gebruik van) die producten en/of diensten aanvullend de (Algemene) Voorwaarden van de betreffende derde met terzijdestelling van de daarvan afwijkende voorwaarden uit deze Algemene Voorwaarden.

Artikel 3. Totstandkoming Overeenkomst

3.1. Tenzij schriftelijk anders overeengekomen geldt een door Klant en Leverancier (digitaal) ondertekende offerte als totstandkoming van een overeenkomst. Een overeenkomst komt tevens tot stand op het moment van verzending van een e-mail van Leverancier met daarin de bevestiging van de acceptatie van de aanvraag of de bevestiging van opdracht wanneer geen offerte is uitgebracht of wanneer een dienst een (eerder beschreven) vervolgopdracht betreft. Wanneer er bij uitbrengen van een offerte geen ingangsdatum van de diensten is opgenomen geldt het moment van (digitale) tekening of verzenden van voornoemde bevestiging als moment van aanvang van de diensten.

3.2. In afwijking van het bepaalde in artikel 6:225 lid 2 BW is Leverancier niet gebonden aan een door een potentiële Klant gedane, afwijkende aanvaarding van een aanbod van Leverancier.

3.3. Leverancier is niet gehouden een verzoek of een aanvaarding te accepteren. Grond voor weigering vormen bijvoorbeeld: het ontbreken van benodigde informatie of bescheiden noodzakelijk voor het aangaan van de Overeenkomst, fouten in de uitgebrachte offerte of handelingsonbekwaamheid van Klant.

3.4. Bij een af te wijzen aanvaarding of aanvraag door Leverancier zal de Klant daarvan binnen veertien dagen schriftelijk dan wel elektronisch in kennis worden gesteld. Weigering of geen reactie door Leverancier leidt nimmer tot aansprakelijkheid voor schade, direct of indirect daardoor ontstaan.

3.5. Indien Klant een Consument is, heeft Klant gedurende een termijn van veertien dagen vanaf het moment waarop de overeenkomst tot stand is gekomen de mogelijkheid om deze schriftelijk en kosteloos te ontbinden. Klant kan gebruik maken van zijn herroepingsrecht door binnen de bedenktermijn aan Leverancier een ondubbelzinnige verklaring toe te zenden waaruit dit blijkt.

3.6. Het herroepingsrecht is niet van toepassing op Overeenkomsten tot het leveren van Diensten, na nakoming van de Overeenkomst, indien: a. de nakoming is begonnen met uitdrukkelijke voorafgaande instemming van Klant en b. Klant heeft verklaard afstand te doen van zijn recht van ontbinding zodra Leverancier de Overeenkomst is nagekomen.

3.7 Bij op maat gemaakte diensten waarbij een Consument op grond van informatie en instructie van de consument deze zelf aan de leverancier doorgeeft (hetzij via de website, hetzij via telefonisch- of persoonlijk gesprek), zijn de uitzonderingen op het wettelijk geregeld herroepingsrecht van toepassing.

Artikel 4. Uitvoering Overeenkomst en meerwerk

4.1. Na tot stand komen van de Overeenkomst zal Leverancier zich inspannen om deze naar beste kunnen en onder toepassing van voldoende zorgvuldigheid en vakmanschap na te komen. Door Leverancier opgegeven termijnen van levering hebben steeds een indicatieve strekking, behalve waar en voor zover dat expliciet schriftelijk anders is bepaald.

4.2. Klant zal aan Leverancier alle medewerking en ondersteuning bieden die nodig en wenselijk is om een juiste en tijdige levering van de Diensten mogelijk te maken. In ieder geval zal Klant aan Leverancier alle gegevens en andere informatie verstrekken waarvan Leverancier aangeeft dat deze noodzakelijk zijn, of waarvan Klant redelijkerwijs moet begrijpen dat deze noodzakelijk zijn voor de uitvoering van de Overeenkomst. De termijn waarbinnen Leverancier de Overeenkomst dient uit te voeren, vangt niet eerder aan dan nadat alle gevraagde en benodigde gegevens door Leverancier zijn ontvangen.

4.5. Indien Klant weet of kan vermoeden dat Leverancier bepaalde (extra) maatregelen zal moeten treffen om aan diens verplichtingen te kunnen voldoen, zal Klant Leverancier daarvan onverwijld op de hoogte stellen. Tenzij schriftelijk uitdrukkelijk anders is overeengekomen, kunnen alle redelijke extra kosten die daarbij worden gemaakt, in rekening worden gebracht aan Klant.

4.6. Indien en voor zover een goede uitvoering van de Overeenkomst dit vereist, heeft Leverancier het recht bepaalde werkzaamheden te laten verrichten door derden. Eventuele hiermee verband houdende onverwachte meerkosten zijn alleen voor rekening van Klant als dat vooraf schriftelijk is overeengekomen.

4.7. Alle wijzigingen in de Overeenkomst en alle additionele niet-overeengekomen werkzaamheden, hetzij op verzoek van Klant, hetzij als gevolg van het feit dat door welke omstandigheden dan ook een andere uitvoering noodzakelijk is, zullen wanneer daaraan extra kosten verbonden, als meerwerk worden beschouwd.

4.8. Klant kan Leverancier op ieder moment verzoeken tot het verrichten van werkzaamheden die buiten de Overeenkomst vallen. Leverancier is echter niet verplicht om dergelijke verzoeken tot meerwerk in te willigen. Leverancier kan verlangen dat er voor het uitvoeren van het meerwerk een aanvullende overeenkomst wordt gesloten waarbij wordt uitgegaan van overeengekomen, voor uitvoering gebruikelijke, tarieven.

4.9. Leverancier zal Klant bij opgetreden meerwerk vooraf informeren over de hiermee gepaard gaande (geraamde) kosten. Meerwerk zal worden uitgevoerd na akkoord van Klant. Het voorgaande geldt echter niet bij meerwerk dat noodzakelijk is in het kader van de reeds overeengekomen Diensten. In die gevallen zal meerwerk zonder toestemming van Klant op basis van nacalculatie worden uitgevoerd.

Artikel 5. Geheimhouding

5.1. De voor, tijdens of na uitvoering van de overeenkomst over en weer verstrekte informatie zal door partijen en betrokken werknemers en ingehuurde derden vertrouwelijk worden behandeld. Vertrouwelijke informatie is als zodanig aangeduid of wanneer de ontvangende Partij weet of redelijkerwijs kan vermoeden dat de informatie als vertrouwelijk bedoeld was.

5.2. De ontvangende Partij zorgt dat vertrouwelijke informatie hetzelfde niveau van bescherming tegen ongeautoriseerde toegang, verspreiding of gebruik krijgt als eigen vertrouwelijke informatie.

5.3. Er rust geen plicht tot geheimhouding van vertrouwelijke informatie indien de ontvangende partij: a. al voorafgaand aan de verstrekking er van in bezit was van betreffende informatie, b. informatie beschikbaar is middels openbare bronnen of bij derden zonder de geheimhoudingsplicht jegens verstrekker te schenden en c. de ontvangende partij zonder gebruik te maken van de informatie van verstrekkende partij deze heeft ontwikkeld.

5.4. Na beëindiging van de overeenkomst blijft voor zolang als de verstrekkende Partij redelijkerwijs aanspraak kan maken op het vertrouwelijke karakter van de informatie de verplichting tot geheimhouding bestaan.

5.5. Indien een Partij een bevel tot afgifte van vertrouwelijke informatie van een bevoegde instantie ontvangt heeft deze, tenzij dit niet is toegestaan, het recht om tot afgifte over te gaan.

Artikel 6. Intellectueel eigendom

6.1. Klant verkrijgt uitsluitend de gebruiksrechten en bevoegdheden die in deze Algemene Voorwaarden, de Overeenkomst of anderszins schriftelijk expliciet worden toegekend. Toekenning en overdracht van rechten van intellectueel eigendom of onderdelen van intellectueel eigendom zal worden vastgelegd in de Overeenkomst.

6.2. Intellectuele Eigendomsrechten op alle in het kader van de Overeenkomst door Leverancier ontwikkelde of ter beschikking gesteld materiaal berust uitsluitend bij Leverancier of diens licentiegevers.

6.3. Alle uit het werk voorkomende rechten van intellectuele eigendom waaronder octrooirecht, merkrecht, tekening- of modelrecht en auteursrecht op de resultaten uit de opdracht komen toe aan de Leverancier. Voor zover een dergelijk recht slechts verkregen kan worden door een depot of registratie, is uitsluitend de Leverancier daartoe bevoegd, tenzij anders overeengekomen.

Partijen kunnen overeenkomen dat de in het eerste lid bedoelde rechten geheel of gedeeltelijk aan de Klant worden overgedragen. Deze opdracht en de eventuele voorwaarden waaronder de overdracht plaatsvindt worden schriftelijk vastgelegd. Tot aan overdracht wordt er door de Leverancier een gebruiksrecht geacht te zijn verstrekt.

De Leverancier heeft ten alle tijden het recht om zijn/haar naam op, bij of in publiciteit rondom het resultaat van de opdracht op de voor dat resultaat gebruikelijke wijze te (laten) vermelden of verwijderen. Het is de Klant niet toegestaan zonder voorafgaande toestemming van de Leverancier het resultaat zonder vermelding  van de naam van de Leverancier openbaar te maken of te verveelvoudigen.

6.4. Tenzij en voor zover schriftelijk anders is overeengekomen, blijven de in het kader van de opdracht door de Leverancier tot stand gebrachte (originelen van de) resultaten (zoals ontwerpen, ontwerpschetsen, websites, logo, huisstijlen, concepten, adviezen, rapporten, begrotingen, ramingen, bestekken, werktekeningen, illustraties, foto’s, prototypes, maquettes, mallen, deelprodukten, films,, presentaties, broncodes en andere materialen of elektronische bestanden) eigendom van de Leverancier, ongeacht of deze aan de Klant of aan derden ter beschikking zijn gesteld.

6.5. Tenzij en voor zover schriftelijk anders is overeengekomen, is het Klant niet toegestaan enige aanduiding omtrent Intellectuele Eigendomsrechten uit materiaal van Leverancier of diens licentiegevers te verwijderen of te wijzigen, daaronder begrepen aanduidingen omtrent het vertrouwelijk karakter en geheimhouding van de materiaal van Leverancier of diens licentiegevers.

Na oplevering van het werk hebben noch de Klant, noch de Leverancier jegens elkaar een bewaarplicht met betrekking tot de gebruikte materialen en gegevens, tenzij anders overeengekomen.

Artikel 7. Gebruik van het resultaat van de opdracht

7.1. Wanneer de Klant volledig voldoet aan de verplichtingen ingevolge de overeenkomst met de Leverancier, verkrijgt hij het recht tot gebruik van het resultaat van de opdracht overeenkomstig de overeengekomen bestemming. Zijn er over de bestemming geen afspraken gemaakt, dan blijft het gebruiksrecht beperkt tot dat gebruik waarvoor de opdracht is verstrekt. Het recht op gebruik is exclusief, tenzij uit de aard van de overeenkomst anders vloeit of anders is overeengekomen.

Wanneer er op de werken rechten van derden rusten, maken partijen afspraken hoe het gebruik daarvan zal worden geregeld.

7.2. Elk in het kader van de opdracht aan de Klant verstrekt recht tot gebruik komt te vervallen vanaf het moment dat Klant zijn betalingsverplichtingen uit hoofde van de overeenkomst niet of niet volledig nakomt of anderszins in gebreke is of in geval van faillissement van de Klant.

7.3. De Leverancier heeft, met inachtneming van de belangen van de Klant, de vrijheid de resultaten te gebruiken voor eigen publiciteit en promotionele aangelegenheden.

7.4. De Klant is gehouden de door hem al dan niet op zijn verzoek van Leverancier ontvangen druk- en zetproeven zorgvuldig op gebreken en fouten te onderzoeken en deze onverwijld gecorrigeerd of goedgekeurd aan Leverancier terug te zenden. Goedkeuring van de proeven door Klant geldt als erkenning dat Leverancier deze juist heeft uitgevoerd. Leverancier is niet aansprakelijk voor afwijkingen, fouten en gebreken die onopgemerkt zijn gebleven in door Klant goedgekeurde of gecorrigeerde (druk-)proeven.

Artikel 7. Klantdata / klantgegevens

7.1. Alle rechten op klantgegevens of data, met inbegrip van eventuele hierop rustende Intellectuele Eigendomsrechten, berusten bij Klant. Leverancier zal hierop geen eigendomsaanspraken doen.

7.2 Klant verstrekt een beperkt gebruiksrecht aan Leverancier om door hem geleverde data te gebruiken gedurende de looptijd van de Overeenkomst voor zover dit nodig is ten behoeve van de levering van de Diensten.

7.3. Indien en voor zover de Klantdata bestaan uit persoonsgegevens, zijn hierop de afspraken van toepassing zoals overeengekomen in een tussen Partijen gesloten verwerkingsovereenkomst.

7.4. Indien de Overeenkomst eindigt, ongeacht de reden van beëindiging, zal Leverancier de data van de Klant zo spoedig mogelijk vernietigen of verwijderen.

Artikel 8. Tarieven en prijzen

8.1. Tenzij bij een bedrag uitdrukkelijk anders is vermeld, zijn alle door Leverancier genoemde tarieven en prijzen exclusief omzetbelasting en andere heffingen welke van overheidswege worden opgelegd.

8.2. Indien een prijs is gebaseerd op door Klant verstrekte gegevens en deze gegevens blijken onjuist te zijn, dan heeft Leverancier het recht de tarieven en prijzen hierop aan te passen, ook nadat de Overeenkomst reeds tot stand is gekomen.

8.3. Leverancier is bij meerjarig lopende Overeenkomsten gerechtigd de gehanteerde prijzen in deze Overeenkomst jaarlijks, aan de hand van de relevante prijsindex van het CBS, te verhogen, zonder dat dit resulteert in een mogelijkheid voor Klant om de Overeenkomst op te zeggen.

8.4. In afwijking van de voorgaand lid heeft Klant, indien hij een Consument is, het recht om de Overeenkomst te ontbinden als de prijzen worden verhoogd binnen drie maanden na het sluiten van de Overeenkomst.

8.5. Indien Leverancier de geldende prijzen wenst te verlagen is Leverancier gerechtigd deze verlaging direct, zonder mogelijkheid tot opzegging door Klant, door te voeren.

Artikel 9. Facturering en betaling

9.1. Leverancier zal de door Klant verschuldigde bedragen aan Klant factureren. Leverancier mag daarbij elektronische facturen uitreiken. Leverancier heeft het recht om periodiek verschuldigde bedragen voorafgaand aan de levering van de Diensten in rekening te brengen.

9.2. De betalingstermijn van een factuur is veertien dagen na factuurdatum, tenzij schriftelijk anders is overeengekomen.

9.3. Indien een Klant na de betalingstermijn (nog) niet volledig heeft betaald, is hij automatisch in verzuim zonder dat hiervoor ingebrekestelling is vereist.

9.4. Onverminderd het bovenstaande zullen alle kosten, die samenhangen met het incasseren van openstaande vorderingen, zowel de gerechtelijke als de buitengerechtelijke (daaronder begrepen de kosten voor advocaten, deurwaarders en incassobureaus), voor rekening van Klant zijn zonder dat hiervoor een ingebrekestelling is vereist.

9.5. Beroep door Klant op opschorting of verrekening is niet toegestaan.

9.7. Indien Klant in verzuim is, is over het openstaande bedrag is de wettelijke rente verschuldigd.

9.8. Alle vorderingen van Leverancier zijn direct opeisbaar indien Klant failliet wordt verklaard, Klant surseance van betaling aanvraagt of krijgt verleend, de activiteiten van Klant worden beëindigd of diens bedrijf wordt geliquideerd.

Artikel 10. Aansprakelijkheid

10.1. Leverancier is in het kader van de totstandkoming of uitvoering van de Overeenkomst niet aansprakelijk behoudens in de gevallen hieronder genoemd, en ten hoogste tot de daarbij vermelde limieten.

10.2. De totale aansprakelijkheid van Leverancier voor directe schade geleden door Klant als gevolg van een toerekenbare tekortkoming in de nakoming door Leverancier van zijn verplichtingen onder de Overeenkomst, daaronder uitdrukkelijk ook begrepen iedere tekortkoming in de nakoming van een met Klant overeengekomen garantieverplichting, dan wel door een onrechtmatig handelen van Leverancier, diens werknemers of door hem ingeschakelde derden, is per gebeurtenis dan wel een reeks van samenhangende gebeurtenissen beperkt tot een bedrag gelijk aan het totaal van de vergoedingen (exclusief btw) die Klant onder de Overeenkomst in de laatste zes (6) maanden heeft betaald. In geen geval zal de totale vergoeding voor directe schade echter meer bedragen dan tienduizend (10.000) euro (exclusief btw).

10.3. De aansprakelijkheid van Leverancier wegens toerekenbare tekortkoming in de nakoming van de Overeenkomst ontstaat slechts indien Klant Leverancier onverwijld schriftelijk in gebreke stelt, stellende daarbij een redelijke termijn ter zuivering van de tekortkoming, en Leverancier ook na die termijn toerekenbaar in de nakoming van zijn verplichtingen tekort blijft schieten. De ingebrekestelling dient een zo gedetailleerd mogelijke omschrijving van de tekortkoming te bevatten, zodat Leverancier in staat is adequaat te reageren. De ingebrekestelling dient binnen 30 dagen na de ontdekking van de schade te zijn ontvangen door Leverancier.

10.4. Leverancier is uitdrukkelijk niet aansprakelijk voor indirecte schade, met inbegrip van maar niet beperkt tot gevolgschade, gederfde winst, imagoschade, gemiste besparingen en schade door bedrijfsstagnatie.

10.5. De in Artikel 11 bedoelde uitsluitingen en beperkingen komen te vervallen indien en voor zover de schade het gevolg is van opzet of bewuste roekeloosheid van de bedrijfsleiding van Leverancier.

10.6. Enige in deze Algemene Voorwaarden opgenomen aansprakelijkheidsbeperking geldt niet jegens Consumenten. Jegens Consumenten gelden de bepalingen omtrent aansprakelijkheid uit de wet.

10.7. Klant is jegens Leverancier aansprakelijk voor schade die door een aan hem toerekenbare fout of tekortkoming is ontstaan. Klant vrijwaart Leverancier tegen aanspraken betreffende het bij de gebruikmaking van de Diensten door of met toestemming van Klant niet naleven van de Overeenkomst. Deze vrijwaring geldt ook ten aanzien van personen die weliswaar geen werknemers van Klant zijn, maar de Diensten desalniettemin onder de verantwoordelijkheid of met toestemming van Klant hebben gebruikt.

Artikel 11. Overmacht

11.1. Leverancier is niet verplicht tot nakoming van de Overeenkomst indien de nakoming is verhinderd als gevolg van overmacht. Eventuele liquiditeitsproblemen aan de zijde van Klant kwalificeren uitdrukkelijk niet als overmacht.

11.2. Onder overmacht van Leverancier wordt verstaan elke van de wil van Leverancier onafhankelijke omstandigheid waardoor de nakoming van zijn verplichtingen jegens Klant geheel of gedeeltelijk wordt verhinderd of waardoor de nakoming van zodanige verplichtingen in redelijkheid niet van Leverancier kan worden verlangd, ongeacht of die omstandigheid ten tijde van het aangaan van de Overeenkomst te voorzien was. Tot die omstandigheden worden in ieder geval gerekend: a. noodtoestanden (zoals extreme weersomstandigheden, brand en blikseminslag); b. storingen in telecommunicatie-infrastructuur en internet die buiten de macht van Leverancier ligt; c. tekortkomingen van leveranciers van Leverancier, die Leverancier niet kon voorzien en waar Leverancier diens leverancier niet voor aansprakelijk kan stellen, bijvoorbeeld door (eveneens) sprake van overmacht bij de betreffende leverancier; d. gebrekkigheid van zaken, apparatuur, programmatuur of Materialen waarvan Klant het gebruik aan Leverancier heeft voorgeschreven; e. overheidsmaatregelen; f. onbeschikbaarheid van personeelsleden (door ziekte of anderszins); g. algemene vervoersproblemen; h. natuurgeweld; en i. stakingen, oorlogen, terroristische aanslagen en binnenlandse onlusten.

11.3. In geval van overmacht heeft Klant geen recht op enige (schade) vergoeding.

11.4. Indien een overmachtsituatie langer dan drie maanden duurt, heeft elk der Partijen het recht om de overeenkomst schriftelijk op te zeggen, zonder enige verplichting tot schadevergoeding jegens de andere Partij.

Artikel 12. Duur en opzegging

12.1. Tenzij schriftelijk anders overeengekomen, is de duur van de Overeenkomst zoals gezamenlijk overeengekomen tussen Leverancier en Klant. Het is Partijen niet toegestaan om de Overeenkomst tussentijds op te zeggen, behoudens de gevallen waarvoor in deze Algemene Voorwaarden of in andere onderdelen van de Overeenkomst een uitzondering is gemaakt.

12.2. Leverancier heeft het recht om de Overeenkomst met directe ingang (geheel of gedeeltelijk) op te schorten dan wel de Overeenkomst (geheel of gedeeltelijk) op te zeggen of te ontbinden, indien: a. Klant de verplichtingen uit de Overeenkomst niet of niet tijdig nakomt en de tekortkomingen niet binnen een redelijke termijn na ingebrekestelling herstelt. Een voorafgaande ingebrekestelling is echter niet noodzakelijk in de gevallen waarin het verzuim op grond van de wet van rechtswege intreedt;  b. Klant faillissement aanvraagt of failliet wordt verklaard, surseance van betaling aanvraagt of surseance van betaling krijgt verleend, het bedrijf van Klant wordt geliquideerd of diens bedrijfsactiviteiten worden gestaakt; c. door vertraging aan de zijde van Klant niet langer van Leverancier kan worden gevergd dat zij de Overeenkomst onder de oorspronkelijk overeengekomen condities voldoet; of d. er zich omstandigheden voordoen waardoor nakoming van de Overeenkomst onmogelijk wordt, of waardoor ongewijzigde instandhouding van de Overeenkomst in redelijkheid niet van Leverancier kan worden gevergd.

12.3. Het recht tot opschorting in bovengenoemde gevallen geldt voor alle met Klant gesloten Overeenkomsten gelijktijdig, ook als Klant slechts in verzuim is met betrekking tot een enkele Overeenkomst, en onverminderd het recht van Leverancier op vergoeding van schade, gederfde winst en rente.

12.4. In geval van ontbinding van de Overeenkomst blijven reeds gefactureerde bedragen voor verrichte prestaties verschuldigd, zonder enige verplichting tot ongedaan making. In het geval van ontbinding door Klant mag Klant uitsluitend dat deel van de overeenkomst ontbinden dat nog niet door Leverancier is uitgevoerd.

12.5. Indien Leverancier de nakoming van de verplichtingen opschort, behoudt zij zijn aanspraken uit de wet en de Overeenkomst, met inbegrip van de aanspraak op betaling voor de Diensten die zijn opgeschort. Dit is niet van toepassing indien Klant een Consument is. In dat geval gelden de wettelijke opschortingsrechten.

12.6. Indien een ontbinding aan Klant toerekenbaar is, heeft Leverancier recht op vergoeding van de schade die daardoor direct en indirect ontstaat.

12.7. Indien de Overeenkomst wordt beëindigd of ontbonden, zijn de vorderingen van Leverancier op Klant onmiddellijk opeisbaar.

12.8. Indien Klant bepaalde (onderdelen van) Diensten zelf kan deactiveren, uitschakelen of verwijderen, is Klant er zelf voor verantwoordelijk om dit uit te voeren vóór de datum waarop de Overeenkomst eindigt. Als Klant dit nalaat, kan Leverancier kosten in rekening brengen voor het beschikbaar houden van de Diensten en wordt de Overeenkomst geacht te zijn verlengd voor de periode dat de Diensten in gebruik zijn. Alleen op uitdrukkelijk verzoek van Klant zal Leverancier de betreffende Diensten deactiveren, uitschakelen of verwijderen.

12.9. Indien Klant de overeengekomen opdracht geheel of gedeeltelijk annuleert, is de Klant gehouden aan Leverancier alle met het oog op de uitvoering van de opdracht gemaakte kosten te vergoeden.

12.10. De opdracht wordt geacht te zijn beëindigd op het moment dat de eindafrekening door de klant is goedgekeurd. De eindafrekening wordt geacht te zijn goedgekeurd door Klant als binnen een termijn van zeven dagen na dagtekening van deze factuur de Leverancier geen bericht heeft ontvangen.

Artikel 13. Wijziging

13.1. Leverancier behoudt zich het recht voor de Diensten en deze Algemene Voorwaarden te wijzigen of aan te vullen. Wijzigingen gelden ook ten aanzien van reeds gesloten Overeenkomsten met inachtneming van een termijn van één maand na bekendmaking van de wijziging. Wijzigingen worden schriftelijk bekendgemaakt.

13.2. Als Klant een wijziging niet wenst te accepteren, kan Klant binnen veertien dagen na de aankondiging schriftelijk bezwaar maken. Indien Leverancier besluit om de wijziging ondanks het bezwaar van Klant door te voeren, kan Klant de Overeenkomst schriftelijk opzeggen tegen en uiterlijk tot de datum waarop de wijziging inwerking treedt.

13.3. De hierboven beschreven procedure geldt niet voor wijzigingen van ondergeschikt belang, wijzigingen op grond van de wet en voor wijzigingen in het voordeel van Klant. Dergelijke wijzigingen kunnen door Leverancier eenzijdig en met directe ingang worden doorgevoerd.

Artikel 14. Rechts- en forumkeuze

14.1. Op de Overeenkomst is Nederlands recht van toepassing. Indien Klant een Consument is geniet hij ook de bescherming van de dwingende bepalingen van het recht dat van toepassing is waar de Consument zijn woonplaats heeft.

14.2. Voor zover door de regels van dwingend recht niet anders wordt voorgeschreven, zullen alle geschillen die mochten ontstaan naar aanleiding van de Overeenkomst worden voorgelegd aan de bevoegde Nederlandse rechter voor het arrondissement waarin Leverancier gevestigd is.

Artikel 15. Bouw website en domeinregistratie

15.1. Indien en voor zover de Diensten van Leverancier betrekking hebben op de bouw van een website voor de Klant, wordt dit, tenzij schriftelijk anders overeengekomen, geacht onder verantwoordelijkheid en risico van de klant te geschieden.

15.2. Bij het verstrekken of beheren van domeinnamen treedt Leverancier op als bemiddelaar tussen Klant en de leverancier van de domeinnaamregistratie- en domeinnaambeheersdiensten. Klant machtigt Leverancier hiertoe met aangaan van de overeenkomst of accepteren van daartoe uitgebrachte offerte.

15.3. Leverancier heeft niet de verplichting om de continuïteit of het bestaansrecht van een geregistreerd domein te garanderen.

15.4. Iedere actie die middels het Account van Klant of een door Klant aangemaakt Account plaatsvindt, wordt geacht onder verantwoordelijkheid en risico van Klant te zijn geschied.

15.5. Indien Klant zelfstandig een wijziging aan de software wenst door te voeren, geschiedt dit geheel op eigen risico en verantwoordelijkheid van Klant, tenzij Klant de gewenste wijziging vooraf aan Leverancier heeft gemeld en Leverancier deze schriftelijk heeft goedgekeurd. Leverancier kan aan deze goedkeuring voorwaarden verbinden.

15.6. Leverancier zal zich inspannen om de bij het werk gebruikte software up-to-date te houden. Leverancier is hierbij op zijn beurt echter afhankelijk van zijn leverancier(s). Leverancier is gerechtigd bepaalde updates of plug-ins niet te installeren als dit naar diens oordeel een correcte dienstverlening niet ten goede komt.

15.7. Leverancier zal zich inspannen om wanneer nodig gebruikte software aan te passen om de functionaliteit te verbeteren en om fouten te herstellen. Bij nieuwe functionaliteit of wijzigingen die het functioneren van de software wezenlijk kunnen veranderen zal Leverancier, zich inspannen Klant hier vooraf over te informeren.

15.8. Leverancier zal zich inspannen om door Klant verzochte veranderingen en nieuwe functionaliteiten toe te voegen aan de software. Echter, Leverancier is steeds gerechtigd een dergelijk verzoek te weigeren als deze naar zijn oordeel niet uitvoerbaar is of een goede werking, beheersbaarheid of beschikbaarheid van de software kan belemmeren.

15.9. Bij migratie van de website en domeinnaam naar een volgende hosting provider spant Leverancier zich in dit namens de Klant te verzorgen. Leverancier kan voor deze ondersteuning kosten in rekening brengen bij Klant.

15.10. Het verzorgen van updates ten behoeve van ‘plug-ins’ vervalt op het moment dat het abonnement daarop van rechtswege of contractueel is beëindigd of is stopgezet door de Klant, door Leverancier of door Licentiehouder.

Artikel 16. Overige bepalingen

16.1. Indien enige bepaling uit de Overeenkomst nietig blijkt te zijn, tast dit niet de geldigheid van de gehele overeenkomst aan. Partijen zullen in dat geval ter vervanging (een) nieuwe bepaling(en) vaststellen, waarmee zoveel als rechtens mogelijk is aan de bedoeling van de oorspronkelijke Overeenkomst en Algemene Voorwaarden gestalte wordt gegeven.

16.2. In geval van enige inconsistentie tussen tekst op de Website van Leverancier en die volgend uit Overeenkomst, prevaleert de Overeenkomst.

16.3. Partijen stellen elkaar steeds onverwijld schriftelijk op de hoogte van enige wijzigingen in naam, postadres, e-mailadres, telefoonnummer en desgevraagd IBAN-nummer.

16.4. Daar waar in de Overeenkomst wordt verwezen naar ‘schriftelijk’, wordt ook verstaan e-mail.

16.5. Alle rechtsvorderingen van Klant uit hoofde van de Overeenkomst verjaren – behoudens bepalingen van dwingend recht – na verloop van één jaar, te rekenen vanaf de dag waarop nakoming van verplichtingen uit de tussen Partijen bestaande Overeenkomst opeisbaar zijn geworden. Deze bepaling laat de reguliere verjaringstermijn van de vorderingen van Leverancier onverlet.

16.6. Iedere Partij is slechts gerechtigd zijn rechten en verplichtingen uit de Overeenkomst over te dragen aan een derde met voorafgaande schriftelijke toestemming van de andere Partij. Deze toestemming is echter niet nodig in geval van bedrijfsovername of overname van de meerderheid van de aandelen van de betreffende Partij.

16.7. iedere klacht met betrekking tot de uitvoering of het nalaten van de uitvoering van enige opdracht dient door de Klant bij Leverancier schriftelijk te zijn ingediend binnen veertien dagen na de verschijning en/of openbaarmaking, zulks op verval van iedere aanspraak. De Leverancier zal geen beroep doen op deze termijn als de bezwaren niet binnen deze termijn kenbaar konden zijn. Klachten worden op kortst mogelijke termijn afgehandeld.